Vitaminas B12 ir jo nauda

Vitaminas B12 ir jo nauda

B grupei priskiriamas vitaminas B12 (ciankobalaminas, kobalaminas) yra vienintelis vandenyje tirpus vitaminas, kuris gali būti kaupiamas žmogaus organizme ilgą laiką. Kobalaminai yra itin svarbūs nervų sistemai ir padeda kraujodarai.

Vitaminas B12 maiste susijungia su baltymais, todėl jo įsisavinimui yra labai svarbi skrandžio rūgštis. Būtent ji atskiria vitaminą B12 iš baltymų junginio. Kartu su vitaminu K, vitaminą B12 sintetina storojoje žarnoje esančios bakterijos.

Vitaminas B12, kaip kofermentas, dalyvauja folio rūgšties apykaitoje, taip pat jis dalyvauja riebalų, baltymų ir angliavandenių apykaitoje. Vitaminas B12 yra reikalingas normalios kaulų čiulpų, virškinamojo trakto ląstelių ir nervų sistemų veiklos palaikymui.

Vitamino B12 trūkumas dažniausiai atsiranda dėl vegetariškos mitybos, taip pat iš mitybos raciono išbraukus pieną ir kiaušinius. Šio vitamino trūkumas pasireiškia sumažėjusiu energingumu, atsiradusiu nuovargiu, oro trūkumu. Dėl vitamino B12 trūkumo oda tampa blyški ir gali atsirasti mažakraujystė. Vitamino trūkumas gali sukelti neurologinius simptomus: galūnių dilgčiojimą arba nutirpimą, eisenos ir atminties sutrikimus, gali sutrikti orientacija, pasireikšti demencija ir nemiga. Vitamino B12 trūkumas gali paskatinti perniciozinės anemijos išsivystymą, kuri pasižymi dideliais ir greitai pažeidžiamais eritrocitais, ir mažu hemoglobino kiekiu.

Vitamino B12 atsargos yra kaupiamas organizme, todėl pakankamai šio vitamino gaunant su maistu, organizme susidaro keliems metams pakankamų vitamino B12 atsargų. Tačiau vitamino B12 pasisavinimas mažėja su amžiumi. Teigiama, kad 50 metų ribą peržengę 10-30% žmonių susiduria su atrofiniu gastritu, kuris sumažina skrandžio rūgšties kiekį. Skrandžio rūgštis yra svarbi skaidant maistines medžiagas – būtent todėl gali sutrikti vitamino  B12 pasisavinimas. Todėl vyresniems nei 50 metų žmonėms patariama vartoti vitamino B12 prisotintą maistą.

Vitamino B12 beveik nėra augaliniuose produktuose, o gyvūniniuose jų yra taip pat nedaug. Natūralūs vitaminas randamas žuvyje, mėsoje, kepenyse, širdyje, inkstuose, piene ir kiaušiniuose. Papildomai šį vitaminą naudinga vartoti vegetarams arba nevalgantiems pieno ir kiaušinių, taip pat sergantiems skrandžio ir žarnyno ligomis ar patyrusiems skrandžio operaciją.

Rekomenduojama vitamino B12paros norma vaikams siekia  0,5-1 mikrogramo, paaugliams – 1, vyrams – 3, moterims – 1, o nėščiosioms ir žindančioms moterims – 4 mikrogramai. Vitaminas B12 naudojamas gydant mažakraujystę, kenčiant nugaros skausmus ar gydant neuralgiją. Didelės vitamino B12 dozės gali sukelti itin sunkias alergines reakcijas, todėl šio vitamino vartojimo dozes turi nustatyti gydytojas.

Produktai, kurie gali Jums patikti

Leave a Reply

Your email address will not be published.