Vitaminas B3 ir jo nauda

Vitaminas B3 ir jo nauda

B grupės vitaminų grupei priklausantis vitaminas B3 dar žinomas kaip vitaminas PP, niacinas, niacinamidas, nikotino rūgštis, nikotinamidas. Tai vandenyje tirpus vitaminas, kuris žinomas dėl kraujagysles išplečiančio poveikio.

Vitaminas B3 dalyvauja energijos gamybos procese, kai maiste esantys riebalai, baltymai ir angliavandeniai yra paverčiami energija. Šis vitaminas taip pat dalyvauja skrandžio rūgšties sintezėje ir yra reikalingas toksinų šalinimui iš organizmo. Vitaminas B3 taip pat svarbus kai kurių hormonų sintezei, normaliai organizmo fermentų funkcijai, geram regėjimui ir yra būtinas normaliai nervų sistemos veiklai. Jis taip pat palaiko normalią odos ir kitų audinių funkciją, mažina blogojo cholesterolio kiekį kraujyje ir didina gerojo. Vitaminas B3 derina periferinę ir galvos smegenų kraujotaką, nes skatina histamino aktyvumą ir plečia kraujagysles. Jis taip pat svarbus diabeto prevencijai. Niacinas, esantis derinyje su chromu, gerina gliukozės apykaitą ir insulino funkcijas.

Kai organizme pradeda trūkti vitamino B3, gali atsirasti atminties sutrikimai, trūkti energijos ir sutrikti miegas. Šio vitamino trūkumas sukelia odos uždegimus, kurie pasireiškia odos paraudimu ir patamsėjimu saulės apšviestose odos vietose, perštinčia ir raudona burnos gleivine ir liežuviu. Niacino trūkumas sukelia šiais laikais itin retai pasitaikančią ligą pelagrą. Šiai ligai būdingas odos uždegimas, viduriavimas ir demencija. Šiais laikais pelagra galima susirgti tik visiškai badaujant arba užsitęsus alkoholizmui.

Perdozavus niacino išsiplečia kraujagyslės, atsiranda trumpalaikis odos paraudimas ir jaučiamas karštis ar nežėjimas.

Natūralus vitaminas B3 yra pieno produktuose, rupioje duonoje, grikių kruopose, liesoje mėsoje, kepenyse, žuvies produktuose, žirniuose, pupose, riešutuose ir mielėse.

Papildomai šį vitaminą rekomenduojama vartoti tuomet, kai kamuoja galūnių tirpimas ir šalimas Reynaud sindromo atveju, taip pat periferinių arterijų sklerozės atvejais. Vitaminas B3 naudingas sergantiems alkoholizmu, valgantiems mažai baltymų turintį maistą ir sutrikus baltymų apykaitai. Vitaminą patariama vartoti esant vitamino B6 (piridoksino) trūkumui ir gydantis prieštuberkulioziniu vaistu izoniazidu. Didesnės niacino dozės reikalingas tuomet, kai reikia praplėsti kraujagysles ir pagerinti kraujotaką.

Rekomenduojama vitamino B3 paros normas vaikams ir paaugliams siekia 5-8 mikrogramus, vyrams – 19, moterims – 13, o nėščioms ir žindančioms moterims 15-18 mikrogramų.

Didesnė nei 200 miligramų niacino paros dozė išplečia kraujagysles, tačiau gali sukelti šalutinius veiksnius – odos niežėjimą, galvos skausmą, pykinimą ar alergiją. Šalutinio poveikio išvengti galima palaipsniui didinant niacino dozę ir nevartoti didesnės vienkartinės dozės nei 500 miligramų. Vartojantiems cholesterolį mažinančius vaistus, besigydantiems insulinu, sergantiems diabetu ir nėštumo metu, dėl didesnių niacino dozių vartojimu, būtina pasikonsultuoti su gydytoju.

Produktai, kurie gali Jums patikti

Leave a Reply

Your email address will not be published.