Vitaminas C arba askorbo rūgštis ir jo nauda

Vitaminas C arba askorbo rūgštis ir jo nauda

Vitaminas C (askorbo rūgštis) yra bene geriausiai kiekvienam pažįstamas vitaminas. Vitaminas C yra tirpus vandenyje, tačiau jis yra laikomas vienu nepatvariausių ir temperatūros poveikiui neatspariu vitaminu. Todėl gaminant maistą aukštoje temperatūroje, džiovinant ar konservuojant galima prarasti iki 40% šio vitamino. Šis vitaminas yra kur kas patvaresnis rūgščioje terpėje, todėl vitaminas C yra išsaugomas raugintuose produktuose. Taip pat vitaminas C išsaugomas šaldant maisto produktus.

Organizme vitaminas C veikia ekstraląstelinis antioksidatorius ir daugelio fermentinių reakcijų kofaktorius. Geriausiai žinoma šio vitamino teikiama nauda yra imuniteto stiprinimas. Vitaminas C taip pat yra vienas svarbiausių antioksidantų, kuris organizme neutralizuoja susidariusius laisvuosius radikalus. Šis vitaminas mažina trombozę, plečia kraujagysles ir dalyvauja kraujodaros procesuose. Vitaminas C kaip antioksidantas yra itin reikšmingas vėžinių pakitimų prevencijai, o ypač – skrandžio vėžio. Žarnyne vitaminas C palengvina geležies pasisavinime, jis greitina žaizdų gijimą ir dalyvauja aminorūgščių apykaitoje. Šis vitaminas reikalingas kolageno ir melanino sintezėje.

Vitaminas C yra reikalingas sergant beveik visomis ligomis, o ypač – peršalimo ligomis, kadangi vitaminas C veikia kaip imuninės sistemos stimuliatorius ir moduliatorius. Aktyvindamas leukocitus ir skatindamas interferono gamybą, vitaminas C didina atsparumą bakterinėms ir virusinėms infekcijoms. Didėjant žmogaus amžiui, mažėja vitamino C akyse, todėl patariama papildomai vartoti šį vitaminą kaip profilaktinę priemonę nuo kataraktos.

Organizme vitamino C trūkumas atsiranda susirgus skorbutu, kuris pasireiškia dantenų kraujavimu, dantų kritimu ir sutrikusia širdies funkcija. Vitamino C trūkumas sukelia apetito stoką, bendrą nuovargį ir susilpnina imunitetą. Kai organizmui trūksta šio vitamino, atsiranda virškinimo sutrikimai, išsivysto mažakraujystė ir lėčiau gyja žaizdos. Vitamino C perdozavimas gali pasireikšti virškinimo sistemos ir inkstų sutrikimu.

Juoduosiuose serbentuose natūralaus vitamino C randama net keturis kartus daugiau nei citrusiniuose vaisiuose. Natūralus vitaminas C taip pat randamas apelsinuose, greipfrutuose, citrinose, kiviuose, braškėse, avietėse, erškėtuogėse, agrastuose, kopūstuose, žiediniuose kopūstuose, špinatuose, pupelėse, šparaginėse pupelėse, svogūnuose, pomidoruose ir graikiškuose riešutuose.

Papildomai vitaminą C patariama vartoti rūkantiems, dirbantiems užterštoje aplinkoje ir dažnai stresą patiriantiems žmonėms, taip pat – sergantiems infekcinėmis ligomis. Rekomenduojama vitamino C paros norma vaikams siekia 35-45 mikrogramus, paaugliams 50-60, suaugusiems – 60, nėščiosioms ir žindančioms moterims  80-100 mikrogramų.

Produktai, kurie gali Jums patikti

Leave a Reply

Your email address will not be published.